Angel Island lanceert: Europe’s Most Valuable Angel Award

Het lastigst voor een startup team is niet het vinden van de eerste angel investeerder. Het is het vinden van de angel die náást geld ook specifieke expertise biedt in de cruciale eerste fase. Om deze reden organiseert Angel Island de eerste Europese angel competitie ooit, met als doel de investeerders te vieren die de hele startup community vooruit helpen.

Het event op dinsdag 26 september is de kick-off van de competitie. Er zijn 100 angel investeerders voorgeselecteerd, waarvan tien procent uit Nederland komt en negentig procent uit Europa. En wie kan beter bepalen welke investeerder Europe’s Most Valuable Angel is, dan de gehele Europese startup community? Startups kunnen hun favoriete angel hier nomineren. Wie de titel Europe’s Most Valuable Angel toebehoort, wordt op een later moment bekend gemaakt.

Geen keynote presentaties, geen pitches, alleen waardevolle connecties

Pampus eiland/Het eiland naast Amsterdam, vol met angel investeerders, durfinvesteerders en startups - dat is de exclusieve unconference Angel Island.

“Dé vraag die me altijd gesteld wordt door oprichters van startups, is: “Hoe vind ik de juiste angel?” Bizar genoeg vragen angel investeerders me exact hetzelfde over startups.”

Ton van 't Noordende, Partner bij Keadyn, Oprichter van Angel Island

Door te breken met de traditionele pitch- en investeerders meetings, verbindt Angel Island partijen die normaliter niet verbonden zijn en brengt het de meest moedige en slimme mensen samen, om krachten te bundelen en zo bij te dragen aan een duurzame toekomst. Het 1-daagse event verzamelt 200 angel investeerders, 50 durfinvesteerders en 200 startup oprichters op één eiland met het doel waardevolle relaties te doen ontstaan en industrieën te [disrupten].

“Angel Island combineert het beste van Amsterdam -boten, DJ’s, een fort, ontzettend creatieve mensen- met de meest indrukwekkende internationale groep oprichters en investeerders.”

Special Envoy voor startups, Constantijn van Oranje, StartupDelta

Het resultaat van vorig jaar is evident: Oprichters van startups verlieten Pampus eiland met een groter netwerk, meer kennis over investeren, nieuwe mede-oprichters of zetten de eerste concrete stappen richting het ophalen van een eerste ronde. Dit jaar wordt Angel Island een internationaal invite-only event, dat zich richt op de ‘no limits’ mindset en de eerste Europese competitie rondom het nomineren van de meest waardevolle angel. Vergeet niet hier te stemmen!

“Angel Island gaf ons de kans om angel investeerders te ontmoeten in een informele setting, wat leidde tot een investering binnen zestig dagen.”

Deelnemer 2016, Floris van Hoogenhuyze, Founder Barqo

Over Angel Island / Achtergrond:

Amsterdam doet eindelijk mee aan de [‘connected game’], voortgeholpen door initiatieven zoals StatupAmsterdam en StartupDelta. Nederland wordt hierdoor gezien als één van de meest ondernemende landen van Europa.

Veel nieuwe fondsen zijn ontstaan in Nederland, wat geleid heeft tot betere investeringskansen voor startups. Ter illustratie, fondsen trokken meer dan 1 miljard Euro aan in 2016.

De community van angel investeerders wordt steeds beter geïnformeerd, door private initiatieven zoals ‘Leapfunder Roundtables’ of Keadyn’s ‘Angel Academy’, maar de publieke spelers zijn niet voldoende actief. Het Business Angel Netwerk (BAN) en andere publieke initiatieven hebben weinig invloed op de community van investeerders.

Gelukkig zien we enkele andere spelers die steeds meer ontwikkeling laten zien, zoals bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel die actief de verbinding zoekt met startups en onderzoekt hoe het hun rol in het Nederlandse ondernemersklimaat kan herpakken/doorontwikkelen.

Tegelijkertijd is er onder oprichters van startups weinig kennis over hoe bijvoorbeeld term sheets werken, hoe je een beginnend bedrijf kunt waarderen, evenals de dynamiek rondom ‘economics & control’ - wat de kern van alles betreft. In Silicon Valley zijn term sheets al op een veel eerder moment gemeengoed geworden/gestandaardiseerd.

We zien dezelfde ontwikkelingen in andere Europese landen. Angel communities zijn nog steeds vrij gesloten en het is moeilijk die eerste angel te vinden.

“Ik heb meer dan dertig Europese steden bezocht in de afgelopen acht maanden en zie telkens hetzelfde. Oprichters zijn veel tijd kwijt met het ophalen van de eerste ronde informele investering en realiseren zich -helaas- vaak niet dat zij zelf ook goed moeten overwegen welke angel het beste bij hen past/dat zij zelf ook hun due diligence moeten doen. Angel Island wil het informele netwerk openbreken/zichtbaar maken zodat kennis uit eerste hand kan worden gedeeld.”

Zoals Ton van ‘t Noordende, oprichter van Angel Island, het zegt:

Hoe gemakkelijk is het voor startups om een investering op te halen?

Als je het durfkapitalisten/durfinvesteerders vraagt, zou je als sterke oprichter uit een Europese startup stad vrij gemakkelijk aan geld moeten kunnen komen. De waarheid is echter dat er nog steeds vaak een mismatch is tussen investeerders en oprichters.

Dit is waarom Angel Island is ontstaan. Wij geloven dat de betreffende mismatch te maken heeft met het feit dat oprichters nog steeds moeten leren hoe het werkt om investeringen op te halen. De startup scene is nog niet doordrenkt van accurate informatie en niet iedereen heeft het juiste netwerk.

Door het erkennen van [de funding gap] en het werk dat nog moet worden gedaan op het gebied van informatievoorziening voor angel investeerders en oprichters, willen wij hierin de eerste stap zetten.

Het moeilijkste voor een startups is niet om de eerste angel te vinden, maar om de angel te vinden die ofwel begrijpt dat er geen andere rol is dan die van enkel het voorzien van geld ofwel diegene te vinden die náást geld ook een specifieke waarde heeft voor de eerste vroege fase. Dit soort angels zijn als een referentie/teken van goedkeuring voor andere investeerders die in latere rondes willen instappen.

Naam: Angel Island

Locatie: Amsterdam, Nederland

Datum: 26th september 2017

2016 video hier

Foto’s van 2016 hier

Contact Persoon: Ton van’t Noordende

About Angel Island

We're connecting a curated group of charismatic, intelligent, purpose drive startup founders meeting virgin & angel investors in a spectacular setting.

200 startups. 150 angels. 50 VCs.